Stała komunikacja z klientami poprzez portale społecznościowe jest w dzisiejszych czasach jednym z najważniejszych elementów prowadzenia firmy właściwie w każdej branży. Należy więc szczególnie zadbać o to, aby fan page na Facebooku, czyli aktualnie w Polsce wciąż najpopularniejszym tego typu serwisie social media, został stworzony w sposób przemyślany, a jednocześnie, aby był prowadzony profesjonalnie. W kilku słowach wytłumaczymy, jak zabrać się do tworzenia strony firmowej.
Przede wszystkim pomysł na fanpage!
W pierwszej kolejności, zanim w ogóle usiądziemy do komputera, warto zastanowić się nad koncepcją fanpage. Należy przemyśleć kilka ważnych kwestii:
- grupa docelowa – czyli do kogo ma być skierowany fan page na Facebooku, z kim chcemy się komunikować, kto jest klientem naszej firmy;
- cel strony – po co właściwie tworzymy fanpage, jakich efektów oczekujemy;
- o czym będzie – co chcielibyśmy na nim umieszczać, czy chcemy na przykład umieszczać na nim artykuły dotyczące działalności firmy, czy też skupiamy się na kwestiach bardziej rozrywkowych.
Ustalenie tych kilku ważnych kwestii może pomóc nam między innymi w doborze odpowiedniej kategorii, a potem także w samym prowadzeniu fanpage na Facebooku.
Od czego należy zacząć stworzenie fanpage na facebooku?
O czym warto pamiętać, aby stworzyć stronę firmową, trzeba mieć już zarejestrowane konto prywatne na tym portalu społecznościowym. Bez tego stworzenie fan page jest niemożliwe. Są dwie opcje wejścia na witrynę umożliwiającą rozpoczęcie całego procesu: poprzez stronę główną, klikając na samym dole wariant „Utwórz stronę” lub będąc już zalogowanym w aktualnościach – Facebook w kilku miejscach umieścił taką opcję, więc trudno jest ją przeoczyć. W kolejnych krokach należy stopniowo określać rodzaj działalności. Najpierw trzeba wybrać ogólny rodzaj – czy nasza strona będzie opisywać markę lub firmę czy też społeczność lub osobę publiczną. Następnie powinno się podać nazwę firmy, jaka będzie wyświetlana na Facebooku oraz wybrać kategorię, która najbardziej odpowie naszemu rodzajowi działalności.
W następnych etapach portal będzie prosić o coraz więcej informacji. Co warto podkreślić, im więcej szczegółów podamy, tym lepiej – w ten sposób jest większa szansa na to, że fanpage będzie się wyświetlał w propozycjach osobom zainteresowanym rodzajem działalności naszej firmy. Dodatkowo w efekcie będą widoczne konkretne przyciski CTA, czyli call to action dopasowane do wybranego typu działalności.
Zarówno kategorię, jak i tak naprawdę prawie każdą inną informację, jaką zamieszczamy na stronie na Facebooku, można w późniejszym czasie zmienić, ale polecane jest wybranie odpowiedniej kategorii i uzupełnienie niezbędnych informacji już na początku. Jest to szczególnie ważne przy wpisywaniu nazwy, jaką będziemy używać na tym portalu społecznościowym – aktualizacja akurat tej części fanpage może być później trudna.
Profesjonalna strona w kilku krokach – jak stworzyć fanpage na facebooku?
Kolejnym niezwykle ważnym elementem w zakładaniu fan page jest uzupełnienie go o zdjęcia. Na Facebooku szczególne znaczenie mają dwa rodzaje grafik: zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle. Pierwsze z nich musi mieć rozmiary osiągające przynajmniej 180 × 180 pikseli i często jest nim logo danej marki. Co warto w tym momencie podkreślić, zdjęcie profilowe zostanie później również awatarem strony, który będzie używany choćby w przypadkach, gdybyśmy chcieli skomentować coś w imieniu naszej firmy. Druga z wymienionych fotografii powinna mieć wymiary 851 x 315 pikseli lub większe i wtedy zostanie ona przycięta zgodnie z tym, w jaki sposób ją ustawimy. Oczywiście, tak jak w przypadku zdecydowanej większości danych umieszczanych na fanpage, również oba rodzaje tych zdjęć można w późniejszym czasie wielokrotnie zmieniać.
To jednak nie jest koniec procesu konfigurowania strony na Facebooku. Wśród kolejnych kroków niezwykle ważne są:
- stworzenie odpowiedniego adresu fanpage – portal początkowo narzuca bardzo skomplikowany adres, którego zmiana jest niezbędna, aby użytkownikom było łatwiej odnaleźć naszą stronę – warto, aby zawierał on po prostu nazwę firmy;
- dodanie podstawowych informacji o firmie – takich, by pozwalały one użytkownikowi odwiedzającemu fan page na Facebooku od razu zorientować się, jaki jest nasz profil działalności; można w tym miejscu umieścić również adres do strony internetowej firmy;
- zamieszczenie ikonki Facebook na witrynie naszej firmy, która po kliknięciu umożliwi bezpośrednie przeniesienie na fanpage;
- dodanie strony firmy do ulubionych, co umożliwi nam szybki dostęp do fanpage.
Innym niezwykle ważnym elementem w tworzeniu oraz prowadzeniu fan page na Facebooku jest dodawanie osób, które będą nas wspomagać w zarządzaniu nim. Aby nie nadawać każdej z nich takich samych uprawnień, portal proponuje pięć rodzajów ról: Administrator, Redaktor, Moderator, Reklamodawca oraz Analityk. Każda z nich ma stopniowo coraz mniejsze możliwości działania, a przydzielać je może wyłącznie Administrator.
Systematyczność, ale nie nuda na stronie FB
Samo prowadzenie fanpage na Facebooku wymaga wiele uwagi, a także wiedzy i umiejętności komunikacyjnych ze strony osoby, która się nim zajmuje. Wszelkie posty zamieszczane na stronie muszą być interesujące i angażujące użytkownika, a dodatkowo powinny być publikowane systematycznie – osoba odwiedzająca witrynę naszej firmy nie może odnieść wrażenia, że nikt się nią nie zajmuje. Wpisy powinny pojawiać się nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu. Warto również pomyśleć o przewodnich tematach postów, które odróżniałyby nas od innych tego typu stron na Facebooku, a jednocześnie pokazywałyby, że poważnie podchodzimy do komunikacji z użytkownikami. Pojawiające się regularnie wpisy dotyczące wybranej tematyki związanej z branżą firmy na pewno zachęcą internautów to regularnego odwiedzania fan page w celu poszerzenia swojej wiedzy.
Innym tematem jest rodzaj postów. O czym wiele osób zapomina, a co odgrywa ogromną rolę w prowadzeniu strony firmowej, jest fakt, że odradza się skupianie się wyłącznie na kwestiach sprzedażowych. Co więcej, jeśli głównie takie posty umieszczamy na fanpage, wielu użytkowników może przestać go obserwować, bo treści tam umieszczane zwyczajnie mogą nie być dla nich ciekawe. Dlatego, prócz informacji o promocjach czy akcjach sprzedażowych, należy dodawać również wpisy o charakterze edukacyjnym czy rozrywkowym, zależnie od tego, jaki jest nasz zamysł w prowadzeniu fan page na Facebooku.
Na koniec należy dodać, że systematycznie tworzone wpisy na fan page na Facebooku wcale nie wykluczają możliwości dodawania postów „na gorąco”. Jeśli przeczytamy w sieci o czymś, co bezsprzecznie dotyczy działalności naszej firmy, a jednocześnie wiemy, że może zainteresować osoby odwiedzające naszą stronę, jak najbardziej warto dodać o tym informację na fanpage. Systematyczność niekoniecznie musi oznaczać schematyczność.
Facebook = komunikacja
Co warto również podkreślić, fan page służy przede wszystkim do komunikacji zarówno z obecnymi, jak i z potencjalnymi klientami naszej firmy. Musi być ona jednak dwukierunkowa, co w skrócie oznacza, że prócz publikowania wpisów, należy również wchodzić z interakcję z użytkownikami. Warto odpowiadać na komentarze, dziękować za opinie (również te niepochlebne), odpowiadać możliwie szybko na pytania zadawane w wiadomościach prywatnych.
Ważne również jest to, że nie powinno się usuwać komentarzy, nawet tych najbardziej krytycznych. Należy zainteresować się złą opinią, zaopiekować klientem – inni użytkownicy portalu Facebook na pewno docenią to, że nie zlekceważyliśmy niepochlebnego komentarza. Dopuszcza się kasowanie tego typu uwag tylko w przypadku, gdy użyte słownictwo przekracza granice dobrego wychowania i jest obraźliwe.
Fanpage na facebooku, który może wiele!
Samodzielne prowadzenie fan page na Facebooku jest darmowe, o ile nie chcemy inwestować w płatne reklamy na tym portalu społecznościowym (do czego będziemy zachęcani przez tę witrynę). Co więcej, strona firmowa pozwala również analizować statystyki profilu, badać grupę docelową czy korzystać z nietypowych w stosunku do profilu prywatnego formatów postów. Jest to rozwinięte i ciekawe narzędzie do stałej komunikacji z obecnymi oraz potencjalnymi klientami firmy, dzięki któremu można w dużym stopniu rozwinąć własną, nawet wydawałoby się małą działalność.