fbpx

Jakich branż nie można reklamować na Facebooku?

Współczesny internet z powodzeniem można określić mianem globalnego centrum usługowego oraz zakupowego. Przedsiębiorstwa z dosłownie każdej branży chcą zaistnieć w sieci, między innymi poprzez prowadzenie kont firmowych na Facebooku. Niektórzy przedsiębiorcy borykają się jednak z problemem zakazu reklamy. Są branże objęte pewnymi obostrzeniami, które dotyczą również użytkowników FB. Sprawdź już teraz, w jakich przypadkach treści promocyjne mogą być blokowane na tym portalu.

Czym kieruje się Facebook, wprowadzając ograniczenia w reklamie?

Korporacja Marka Zuckerberga przede wszystkim musi się dopasować do aktualnych standardów prawnych. Z tego powodu ograniczenia w reklamie na FB mają w pewnym stopniu charakter lokalny. Każdy kraj ma własne przepisy. W rezultacie w Polsce promowanie pewnych produktów może być zabronione, podczas gdy w USA będzie dopuszczalne.

Niestety na tym nie koniec. Od pewnego czasu FB wyraźnie stara się kształtować zachowania użytkowników. Działania te, często określane jako „Światopogląd Facebooka”, budzą ogromne kontrowersje i spotykają się nawet ze sprzeciwem władz niektórych krajów.

Facebook kontra obostrzenia prawne w Polsce

Dziś skupimy się na tych ograniczeniach, które wynikają wprost z przepisów prawa. W przypadku naszego kraju można wymienić 3 główne zasady, jakimi muszą się kierować wszyscy reklamodawcy. Zgodnie z nimi nie wolno promować:

  • produktów i usług mogących stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi,

  • produktów oraz usług sprzyjających uzależnieniu,

  • wszystkich usług wykonywanych przez tzw. osoby wysokiego zaufania społecznego.

Oczywiście do powyższej listy należy dodać również zasady dotyczące samej treści, jaka pojawia się na FB. W reklamach nie mogą się znaleźć między innymi sformułowania:

  • promujące rasizm, ksenofobię, antysemityzm czy homofobię,

  • o charakterze seksualnym,

  • nawołujące do nienawiści,

  • obraźliwe, wulgarne i sprzeczne z ogólnymi zasadami współżycia społecznego.

Najpopularniejsze branże z zakazem reklamy na FB

Produktów oraz usług, których nie można promować w sieci, jest bardzo dużo. W niektórych przypadkach zakaz jest całkowity, a w innych częściowy. Ten drugi w zasadzie narzuca reklamodawcom konkretny rodzaj treści. Główne branże, które Facebook obejmuje obostrzeniami, to:

  • medyczna (dotyczy przede wszystkim aptek oraz podmiotów prowadzących szeroko pojętą działalność leczniczą),

  • alkoholowa (to przykład częściowego ograniczenia, gdyż reklama nie może się wyświetlać osobom poniżej 18 roku życia),

  • tytoniowa, w tym produkcji e-papierosów (ograniczenie jest pełne, z wyłączeniem promowania np. akcji zachęcających do zerwania z nałogiem nikotynowym),

  • hazardowa,

  • związana z produkcją lub sprzedażą broni palnej i materiałów wybuchowych, w tym fajerwerków.

Warto jeszcze wspomnieć o branży fitness, która jest ciekawym przykładem częściowych ograniczeń reklamy na FB. Jeśli prowadzisz np. klub fitness, możesz go promować poprzez fanpage na Facebooku. Warunek jest jeden: poprzez treści nie wolno kreować negatywnego wizerunku osoby otyłej czy nieprzestrzegającej zasad zdrowego żywienia. Co więcej, nie możesz również umieszczać grafik porównawczych. Twoja reklama zostanie zablokowana, jeśli pokazuje osobę przed i po odbyciu kilku sesji treningowych w klubie.

Zakazy reklamy na FB – wyzwanie dla przedsiębiorcy

Nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich obostrzeń związanych z promocją na Facebooku. Jest ich dużo, a w wielu przypadkach są to zasady niezwykle zawiłe. To nie tylko całkowite, ale i częściowe zakazy reklamy, które dotyczą bardzo różnorodnych branż. Z tego powodu poruszanie się w gąszczu przepisów może sprawiać problemy. Odpowiednia wiedza i duże doświadczenie ułatwiają planowanie dobrej strategii reklamowej.

Jeśli chcesz skutecznie promować swoją firmę na FB, najlepiej zgłoś się do naszych specjalistów z KJ Studio. Zajmiemy się prowadzeniem fanpage’a i zadbamy o to, aby reklama szybko przyniosła Ci wymierne korzyści.

Rate this post

Wroć do listy tematów

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych
    Wyrażam zgodę na kontakt marketingowy

    Ta strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych. Korzystając z niej bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, będą one zapisywane w pamięci urządzenia.