fbpx

Prawnik pracujący przy komputerze w biurze.

Reklama prawników i lekarzy – czy to możliwe na Facebooku?

Media społecznościowe stały się dzisiaj bardzo ważnym elementem każdej kampanii. Łatwość zakładania profilów biznesowych i korzystania z narzędzi ułatwiających promocję często przekłada się na zwiększenie zasięgów, oczywiście przy zastosowaniu odpowiedniej strategii. Jednak trzeba pamiętać o tym, że zgodnie z przepisami – lekarze i prawnicy nie mogą promować swojej działalności. Czy w takim razie reklama na Facebooku jest zupełnie zabroniona? Tego dowiedziecie się z dalszej części wpisu.

Reklama branży medycznej w mediach społecznościowych

W przypadku lekarzy zakaz promocji usług (również w social media) jest jasno określony w przepisach ustawy o działalności leczniczej. Na czym polegają te obostrzenia? Zabronione i jednocześnie nieetyczne, jest po prostu bezpośrednie promowanie usług, na przykład poprzez określanie ich za najlepsze lub najtańsze. Zapisy ustawy są jednak mocno nieprecyzyjne. Problemy z interpretacją wynikają z faktu, że branża lekarska nie może się promować, ale może informować o swoich usługach.

Fanpage prowadzony przez prawnika na FB

Osoby działające w branży prawniczej czy adwokackiej teoretycznie nie mają prawnego zakazu reklamy. Nie istnieje żadna ustawa, która bezpośrednio nakłada takiego ograniczenia. Prawnicy muszą działać w zgodzie ze zbiorem zasad etyki i godności zawodowej. Ich naruszenie jest już niezgodne z prawem i dlatego może być karane, a reklama – na przykład kancelarii prawniczej – jest sprzeczna ze wspomnianą etyką. Prawnicy znajdują się więc w identycznej sytuacji jak lekarze. Promowanie nie wchodzi w grę, ale za to mogą informować o swoich usługach.

Fanpage na Facebooku – skargi do rzeczników odpowiedzialności zawodowej

Prywatne przychodnie czy kancelarie prawne nierzadko faktycznie promują swoje usługi poprzez social media. Na takie działanie sprawnie reagują jednak rzecznicy odpowiedzialności zawodowej – wytaczający lekarzom lub prawnikom procesy. W większości przypadków kończą się one zasądzeniem wysokich kar finansowych. Oczywiście tego typu reklamy na FB często nie są „wyłapywane” natychmiastowo. Rzecznicy więc najczęściej opierają swoje działanie na skargach, które są do nich kierowane przez samych internautów.

Prowadzenie fanpage na FB – jak robić to zgodnie z prawem? Jak już wcześniej wspominaliśmy, lekarze oraz prawnicy nie mogą się reklamować, ale mogą informować o swoich usługach. Nic więc tak naprawdę nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić fanpage na FB w celu zwyczajnego zaprezentowania swojej oferty. Kluczem do sukcesu (i jednocześnie uniknięcia kar) jest tutaj po prostu powstrzymanie się od agresywnej promocji. Posty zamieszczanie na portalu muszą mieć charakter czysto informacyjny. Zabronione są takie praktyki jak:

  • określanie swoich usług jako najlepsze czy najtańsze;
  • nazywanie pacjentów placówek medycznych klientami;
  • bezpośrednie porównywanie efektów swojej pracy z konkurencją.

Coraz więcej lekarzy oraz prawników decyduje się na utworzenie zamkniętej grupy na Facebooku. To naprawdę dobre rozwiązanie. Użytkownik chcący dołączyć do takiej społeczności musi wysłać swoje zgłoszenie. Może być ono zaakceptowane lub odrzucone przez właściciela utworzonej grupy. Tym samym tworzy się zamknięta społeczność i ewentualna promocja, nawet jeśli delikatnie naruszy granice etyki, nie jest kierowana do ogółu.

Lekarz pracujący przy komputerze w gabinecie.

Prowadzenie profilu na FB najlepiej zostawić w rękach specjalistów

Granica pomiędzy prawdziwą promocją, a jedynie informowaniem o usługach jest cienka, i naprawdę łatwo ją przekroczyć. Dlatego też, jeśli działasz w branży lekarskiej lub prawnej i chcesz prowadzić fanpage na Facebooku , najlepiej zgłoś się do naszych specjalistów. Profesjonalnie podejdziemy do prowadzenia konta. Zawsze dopasujemy formę promocji do obowiązujących norm prawnych oraz zasad etyki zawodowej.

Zajrzyj do nas także, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak utworzyć grupę na Facebooku o zamkniętym charakterze. Dzięki niej możesz w prosty sposób budować społeczność użytkowników, którzy bezpośrednio będą zainteresowani Twoimi usługami.

3.3/5 - (3 votes)

Wroć do listy tematów

Masz pytania?

Skontaktuj się z nami!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych
    Wyrażam zgodę na kontakt marketingowy

    Ta strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych. Korzystając z niej bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej, będą one zapisywane w pamięci urządzenia.